Yoga

Η Γιόγκα (Yoga) προερχόμενη από την αρχαία Ινδία σημαίνει ετυμολογικά ένωση (yug), η ένωση του νου και του σώματος. Είναι ένα ολιστικό σύστημα που περιλαμβάνει φυσική, ψυχική και πνευματική νοητική πρακτική. Σκοπός της πρακτικής είναι να επιτύχουμε μεταξύ του σώματος και του νου μας ισορροπία και αρμονία.

        Ιστορικά οι πρώτες αναφορές στο σύστημα της Γιόγκα υπάρχουν σε αρχαία ινδικά κείμενα του 6ου - 5ου π.Χ. αιώνα. Ξεκίνησε να διαδίδεται στον δυτικό κόσμο τις πρώτες δεκαετίες του περασμένου αιώνα και έγινε δημοφιλής την δεκαετία του `80 ως ένα σύστημα εναλλακτικής ιατρικής και φυσικής άσκησης,με έντονα διαλογιστικά και πνευματικά στοιχεία.

         Τα οφέλη της πρακτικής της Γιόγκα στο σύνολό της είναι πολλά, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά και νοητικά:

  • Αύξηση της ευλυγισίας μυών και σπονδυλικής στήλης, που αποτρέπει σοβαρές ασθένειες, όπως οστεοαρθρίτιδα,αυχενικό,πόνους στη μέση

  • καλύτερη ισορροπία και στάση σώματος,

  • μείωση άγχους και στρες

  • θετική επίδραση στις ημικρανίες,

  • καλύτερη κυκλοφορία του αίματος,

  • καλύτερη διαχείριση κρίσεων πανικού και εκρήξεων θυμού,

  • βελτίωση μεταβολισμού

  • βελτίωση ποιότητας ύπνου

  • τέλος ο αυτοσεβασμός και ο σεβασμός απέναντι στην φύση,τους ανθρώπους και τα υπόλοιπα έμβια όντα 

Η Γιόγκα διαχωρίζεται σε διάφορα είδη καλύπτοντας τις ανάγκες όλων των ανθρώπων.

Μερικά από τα πιό διαδεδομένα είδη είναι η hatha yoga (το πιο δημοφιλές είδος Γιόγκα με πολλές στάσεις σώματος asanas,που τις χαρακτηρίζει η μεγαλύτερη στασιμότητα τους, πολλές τεχνικές αναπνοής και διαλογισμός), η vinyasa yoga (δυναμικό είδος πρακτικής που συγχρονίζει την κίνηση με την αναπνοή.Έχει ρυθμό και μικρή στασιμότητα και ενισχύει πολύ την αντοχή και την δύναμη των μυών), η ashtanga yoga (Γιόγκα στην πιο αθλητική και αερόβια εκδοχή της. Δεν προτείνεται σε αρχάριους και όσους έχουν μυοσκελετικά προβλήματα) η kundalini yoga (δίνει έμφαση στις τεχνικές αναπνοής και λιγότερο στις ασκήσεις σώματος.Σκοπός της να αφυπνίσει την ενέργεια που βρίσκεται στην βάση της σπονδυλικής στήλης), η jivamukti Yoga (Γιόγκα με περισσότερα στοιχεία διαλογισμού εμπλουτισμένο με ύμνους, σύγχρονο είδος Γιόγκα με έντονα στοιχεία παράδοσης), η anusara yoga (από τις πιο πρόσφατες σχολές με βάση την iyengar yoga και δίνει έμφαση στην ευθυγράμμιση με έντονα φιλοσοφικά στοιχεία.Μια πρακτική κατάλληλη για όλους), η iyengar yoga (είναι έμφαση στην ευθυγράμμιση του σώματος και η αλλαγή από άσκηση σε άσκηση γίνεται αργά, σταθερά και με ακρίβεια στην κάθε πόζα),και τέλος η  bikram yoga (γνωστή και σαν hot yoga η πρακτική γίνεται μέσα σε ένα δωμάτιο με υψηλή θερμοκρασία και υγρασία).

Yoga

Ο διαλογισμός από μόνος του μπορεί να αποτελέσει μια πρακτική Γιόγκα και είναι αναπόσπαστο κομμάτι όλων των άλλων σχολών.Σκοπός του να βρεθούμε σε κατάσταση βαθιάς χαλάρωσης απομακρύνοντας σκέψεις και εξωτερικά ερεθίσματα.Μας βοηθάει να μειώσουμε το άγχος,μας δημιουργεί αίσθημα ευεξίας και ενισχύει την αυτοεκτίμηση μας.Σε όλα αυτά βασικός άξονας είναι η αναπνοή. Οι τεχνικές αναπνοής είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία μιας πρακτικής και λέγεται pranayama που στα σανσκριτικά σημαίνει prana = ενέργεια και yama = έλεγχος. Έχει ευεργετικά βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. 

Η Γιόγκα ανήκει σε όλους τους ανθρώπους και είναι για όλους τους ανθρώπους χωρίς κοινωνικά, γεωγραφικά, οικονομικά και θρησκευτικά κριτήρια.
 
 
 
Πέτρος Κομπόγιωργας,
Yoga teacher
Arunah Shankha 
Πρεβέζης 100  Αθήνα
Facebook :Pepe kom

 
Yoga teacher