vitamin C

Η βιταμίνη C, ή ασκορβικό οξύ,όπως είναι η επιστημονική του ονομασία, είναι ένα απαραίτητο θρεπτικό συστατικό που βρίσκεται στα φρούτα και στα λαχανικά.

Στον πλανήτη μας, τα περισσότερα ζώα και θηλαστικά συνθέτουν το ασκορβικό οξύ μέσα στο σώμα τους.  Ο άνθρωπος είναι από τα λίγα εκείνα θηλαστικά ,που δεν το συνθέτουν και είναι υποχρεωμένος να το λαμβάνει από τη διατροφή του. 
Συμπεριλαμβάνοντας λοιπόν τη βιταμίνη C  καθημερινά στη διατροφή μας, αυτό μας βοηθά να επωφεληθούμε αρκετές ευεργετικές ιδιότητες που περιέχει για την υγεία του οργανισμού μας,αλλά και τη διατήρηση ενός υγιούς δέρματος.
 
Η βιταμίνη C είναι απαραίτητη: 
 
▪           για την απορρόφηση του σιδήρου, που συμβάλλει στο σχηματισμό των ερυθροκυττάρων
▪           για  τη διατήρηση του κολλαγόνου του δέρματος,των οστών και των δοντιών
▪           για την αποτελεσματική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος 
▪           για την προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες
▪           για την παραγωγή ενέργειας
▪           για τη μείωση της κούρασης και της κόπωσης  
 
Μερικοί ωστόσο, πιστεύουν ότι η λήψη πολλής βιταμίνης C μπορεί να  βοηθήσει να αποφύγουμε τα κρυολογήματα ή να θεραπεύσουμε γρήγορα τα  συμπτώματα, όταν αυτά προκύπτουν.
Σύμφωνα όμως με πρόσφατες μελέτες δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία, που να αποδεικνύουν ότι η βιταμίνη C είναι μια αποκλειστική θεραπεία για το κοινό κρυολόγημα. Ωστόσο, γνωρίζουμε ότι μια σοβαρή ανεπάρκεια μπορεί να καταστήσει δυσκολότερη την καταπολέμηση ενός κρυολογήματος. Αυτό σημαίνει ότι, με την πάροδο του χρόνου, η  λήψη μη αρκετής ποσότητας βιταμίνης C μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο  μίας ιογενούς λοίμωξης .  

 

 
Πόση βιταμίνη C χρειάζομαι για να παραμείνω υγιής;

 

Αναντίρρητα, η δοσολογία σε βιταμίνη C που χρειάζεται ο κάθε άνθρωπος διαφέρει ανά περίπτωση.
Όσοι κάνουν καθιστική ζωή δεν χρειάζονται τις ίδιες ποσότητες με τους αθλητές, οι οποίοι και σαφέστατα πρέπει να λαμβάνουν μεγαλύτερη ποσότητα βιταμίνης C από τους υπόλοιπους. Επίσης, οι μέλλουσες μανούλες αλλά και οι καπνιστές χρειάζονται μεγαλύτερες ποσότητες, καθώς το κάπνισμα φαίνεται ότι «σκοτώνει» τη βιταμίνη C. Κατά καιρούς, αρμόδια όργανα και φορείς προσδιορίζουν το ελάχιστο αναγκαίο ποσό βιταμίνης C που χρειαζόμαστε. Η Ευρωπαϊκή Ένωση συνιστά 60 mg την ημέρα, ενώ το υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) συνιστά 90 mg για τους άντρες, 75mg για τις γυναίκες και επιπλέον 35 mg για τους καπνιστές.
 
Παρακάτω αναγράφεται  η περιεκτικότητα σε βιταμίνη C ορισμένων δημοφιλών φρούτων και λαχανικών, σύμφωνα με Diabetes.co.uk:
            • 100γρ πορτοκάλι περιέχει 52mg
            • 100γρ φράουλες περιέχουν 57mg
            • 100g ακτινιδίου περιέχει 59mg
            • 100γρ μπρόκολο περιέχει 79mg
            • 100g κόκκινο λάχανο περιέχει 55mg
 
Γενικά, είναι καλύτερο να καταναλώνουμε αυτά τα είδη ωμά,καθώς το μαγείρεμα μειώνει την περιεκτικότητα σε βιταμίνη C κατά περίπου ένα τρίτο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα πορτοκάλια παραμένουν ένας δημοφιλές φρούτο καθημερινής πρόσληψης βιταμίνης C. 
 
Όπως μπορούμε  να διαπιστώσουμε από τα παραπάνω, δεν είναι δύσκολο να προσλαμβάνουμε την ημερήσια δόση βιταμίνης C μέσω της διατροφής μας. Εκτός από τα τρόφιμα που έχουν ήδη καταχωρηθεί, η βιταμίνη C βρίσκεται επίσης σε γκρέιπφρουτ, φραγκοστάφυλα, βατόμουρα, πεπόνι, σπανάκι, πιπεριές, ντομάτες, λαχανάκια Βρυξελλών και ακόμη και στις πατάτες.
 

Μπορώ να λαμβάνω βιταμίνη C  μέσω συμπληρωμάτων διατροφής;

 

Φυσικά, μπορούμε να επιλέξουμε είτε μέσω της διατροφής μας να προσλαμβάνουμε τη βιταμίνη C που χρειαζόμαστε ,είτε για ακόμη μεγαλύτερη ευκολία να προμηθευτούμε από το φαρμακείο  ένα πιστοποιημένο συμπλήρωμα διατροφής.  Σύμφωνα με το NHS, η λήψη έως και 1.000 mg βιταμίνης C κάθε μέρα είναι απίθανο να προκαλέσει βλάβη. Η λήψη όμως περισσότερων από 1000mg μπορεί να επιφέρει κάποια δυσάρεστα συμπτώματα, όπως πόνο στο στομάχι και διάρροια.

 

Πρέπει να παίρνω βιταμίνη C πριν και κατά τη διάρκεια ενός κρυολογήματος;

 

Η απάντηση είναι θετική,καθώς η βιταμίνη C βοηθά στη: 
    

  • Προστασία των κυττάρων

  • Διατήρηση υγιών κυττάρων

  • Επούλωση των πληγών

Ορισμένες μελέτες μάλιστα ,έχουν δείξει ότι η λήψη βιταμίνης C σε τακτική βάση πριν αρρωστήσουμε μπορεί να μειώσει τη διάρκεια και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων μας.

 

Ποιά μορφή βιταμίνης C σε συμπλήρωμα να επιλέξω;

  

Η απάντηση είναι καθαρά υποκειμενική και έχει να κάνει με την προτίμηση του καθενός.
Τα τελευταία χρόνια είναι ευτυχώς διαθέσιμα στα φαρμακεία σκευάσματα βιταμινών που καλύπτουν τις ανάγκες ,αλλά και τα γούστα όλων των καταναλωτών.

Διατίθενται συμπληρώματα βιταμίνης C  σε:          
 

 Aναβράζοντα δισκία  Kαταπινόμενα χάπια
Mασώμενα δισκία Yγρή μορφή-σιρόπι

 

  1. Ακόμη υπάρχουν και διφορετικής μορφής:

  2. Σε κλασική μορφή  για όσους δεν έχουν προβλήματα με το στομάχι τους

  3. Σε εστερική μορφή -ester C που είναι η πιό φιλική μορφή για το στομάχι

Η εστερική μορφή είναι μια πρωτοποριακή, μη όξινη μορφή που απορροφάται 4 φορές περισσότερο, ενεργοποιείται 2 φορές γρηγορότερα και παραμένει στην κυκλοφορία 2 φορές περισσότερο σε σχέση με την κανονική βιταμίνη C.
 
Σε βραδείας αποδέσμευσης -time release ή prolonged release για όσους θέλουν να είναι προφυλαγμένοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα συνήθως 6-8 ώρες.Οι βιταμίνες αυτές παράγονται μέσω μίας ειδικής διαδικασίας,η οποία διατηρεί τα θρεπτικά στοιχεία σε μικροσφαιρίδια,επιτρέποντας την σταδιακή απελευθέρωση τους κατόπιν της κατάποσης.
 
Σε λιποσωμιακή μορφή η οποία  επιφέρει μεγαλύτερη απορρόφηση και βιοδιαθεσιμότητα των δραστικών ουσιών και βιταμινών.
 

Η βιταμίνη C είναι επομένως ένα  πολύ σημαντικό βήμα στο δρόμο για την επίτευξη καλής υγείας. 

 
 
               

                                    Αρθρογράφος: Ελίνα Δαρατσιανού Πασχαλίδου