Βρώμη αντι λευκών σιτηρών

Διαχωρισμός της βρώμης από τα λευκά σιτηρά

Γιατί είναι τόσο σημαντικός, ειδικά κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού εν μέσω της πανδημίας;
 

Eάν εστιάσουμε στη Μεσογειακή διατροφή που είναι το κυρίαρχο πρότυπο ισορροπημένης διατροφής στην Ελλάδα, παρατηρούμε πως τα δημητριακά και τα σιτηρά βρίσκονται στη βάση της και προτείνονται για καθημερινή κατανάλωση. Επιπρόσθετα, η βρώμη, όπως θα δούμε στη συνέχεια, φαίνεται να είναι μία συνδυαστική πηγή των παραπάνω ευεργετικών χαρακτηριστικών για την πρόληψη και ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας κατά την πανδημία.

Πάμε να τη γνωρίσουμε...

Αν και για δεκαετίες την πρώτη θέση στην κατανάλωση δημητριακών κρατούσε το σιτάρι, σήμερα η βρώμη λόγω των θρεπτικών συστατικών της, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της ερευνητικής κοινότητας.


 

Παλαιότερα...

Σε επίπεδο µηχανισµού, πιθανολογείται ότιδυστυχώς η υψηλότερη πρόσληψη λευκών σιτηρών µπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική έκκριση ινσουλίνης (από τα παγκρεατικά β-κύτταρα). Αυτή µε τη σειρά της προκαλεί υπερινσουλιναιµία και πρόσληψη βάρους. Επίσης, ο υψηλός γλυκαιµικός δείκτης και η χαµηλή περιεκτικότητα των λευκών σιτηρών σε διαιτητικές ίνες µπορούν να επηρεάσουν τη φυσιολογία του λιπώδους ιστού, καθώς και να επηρεάσουν την κατανοµή της ενέργειας από την τροφή στο σώµα. Ευνοούν µε απλά λόγια την αποθήκευση ενέργειας έναντι της οξείδωσης και αυξάνουν την όρεξη.
 

Σήµερα...

Σε όλο τον κόσµο η βιοµηχανία τροφίµων χρησιµοποιεί τη βρώµη ολοένα και περισσότερο ως συστατικό τροφίµων, όπως σε βρεφικές τροφές, στο ψωµί, στο γάλα βρώµης, στα δηµητριακά πρωινού και στα µπισκότα.

Σύµφωνα µε τις Αµερικάνικες διατροφικές οδηγίες, η ηµερήσια κατανάλωση 2 έως 3 µερίδων (περίπου 45γρ.) δηµητριακών ολικής άλεσης (συµπερ. της βρώµης) επιφέρει σηµαντικά οφέλη στην υγεία. Μειώνει τόσο το σπλαχνικό όσο και το υποδόριο λίπος σε µεσήλικες.

Τι είναι η βρώμη;

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ πίτουρου και νιφάδων βρώμης;

Η βρώμη ανήκει στα δημητριακά και είναι γνωστή επιστημονικά ως Avena Sativa. Αποτελεί μια καλή πηγή υδατανθράκων και φυτικών ινών, ειδικά β-γλυκάνης καθώς και καλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνης. Παράλληλα, είναι ασφαλής για χρήση για τους περισσότερους ανθρώπους με δυσανεξία στη γλουτένη. Η περιεκτικότητά της σε ακόρεστα λιπαρά οξέα είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τα υπόλοιπα δημητριακά και αποτελεί πλούσια πηγή μετάλλων, βιταμινών και φυτοχημικών συστατικών.

 

Ένας ολόκληρος σπόρος βρώμης περιέχει 3 τμήματα:  ενδοσπέρμιο | πυρήνα | φλοιό (πίτουρο)

Το πίτουρο της βρώμης προέρχεται αποκλειστικά από τον εξωτερικό φλοιό, ενώ οι νιφάδες από ολόκληρο τον καρπό.


Γιατί υπερτερεί το πίτουρο βρώμης έναντι του σιταριού;

Το πίτουρο βρώμης περιέχει ένα μείγμα τόσο αδιάλυτων όσο και διαλυτών φυτικών ινών (β-γλυκάνη), οι οποίες λειτουργούν σαν πρεβιοτικές ουσίες συμβάλλοντας στην καλή λειτουργία του εντέρου.Ως προς τη διαχείριση του σωματικού βάρους, οι ίνες β-γλυκάνης προσελκύουν νερό στο έντερο και αυξάνουν το ιξώδες (το πάχος) των τροφίμων προς πέψη, γεγονός που αυξάνει τον όγκο της τροφής στο έντερο. Αυτό επιβραδύνει την πέψη και το ρυθμό απορρόφησης των θρεπτικών ουσιών, γεγονός που με τη σειρά του αυξάνει τον κορεσμό και διατηρεί τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σταθερά, βελτιώνοντας τη μεταγευματική απόκριση της γλυκόζης.

Άλλες δράσεις που παρέχουν στο σώμα και τα δύο είδη φυτικών ινών αφορούν τη ρύθμιση του σακχάρου και την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας μέσω της ικανότητας απορρόφησης νερού. Μειώνουν επιπλέον τον κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου και καρκίνου του παχέος εντέρου, μέσω παρόμοιων μηχανισμών που περιγράφηκαν παραπάνω.

Μήπως ήρθε τελικά η σειρά μας να δοκιμάσουμε το πίτουρο βρώμης;

 

Τα προϊόντα πίτουρου βρώµης Dukan περιέχουν ως αποκλειστικό συστατικό το πίτουρο βρώµης, χωρίς να περιέχουν ζάχαρη. Βάζουµε λοιπόν στη διατροφή µας 2-3 µερίδες πίτουρου βρώµης ηµερησίως, απολαµβάνοντας µοναδικές γλυκές γεύσεις χωρίς ζάχαρη στο πρωινό, αλλά και σε κάθε άλλο γεύµα της ηµέρας. Με αυτό τον τρόπο ενισχύουµε την υγεία µας µε όλα τα παραπάνω οφέλη του πίτουρου ΒΡΩΜΗΣ.

Για ακόµη µεγαλύτερο κορεσµό, λόγω του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού του πίτουρου βρώµης να σχηµατίζει µία γέλη, πίνουµε µαζί µε το γεύµα και 250-500ml νερό. Οι ακόλουθες προτάσεις αντιστοιχούν σε περίπου 1 ατοµική µερίδα.  

Φτιάξτε τη δική σας μπάρα δημητριακών !!

Γρήγορες και εύκολες μπάρες από πίτουρο βρώμης!

Υλικά:

Ανακατεύουμε ελαφρώς στο μπλέντερ:

•   150-200γρ. Dukan Δημητριακά Βρώμης με κομμάτια σοκολάτας ή Dukan Μπισκότα Βρώμης με γεύση φουντούκι (για πιο ήπια γλυκιά γεύση)

•   100γρ. ταχίνι ολικής

•   40-80γρ. μέλι

Tips: Αν το επιθυμούμε, μπορούμε επίσης να προσθέσουμε μια χούφτα χοντροκομμένους ξηρούς καρπούς όπως αμύγδαλα ή κάσιους ή καρύδια ανάλατα ή/και αποξηραμένα φρούτα χωρίς ζάχαρη όπως σταφίδες ή cranberries ή δαμάσκηνα.

Εκτέλεση:

Το πρώτο βήμα είναι να προθερμάνουμε το φούρνο στον αέρα στους 180 βαθμούς, ενώ στη συνέχεια να ανακατέψουμε όλα τα παραπάνω υλικά και

να τα τοποθετήσουμε σε ένα μπωλ. Στη συνέχεια, σε ένα μικρό ταψάκι που θα έχουμε στρώσει λαδόκολλα, απλώνουμε το μείγμα με πάχος ένα εκατοστό

(ένα δάχτυλο). Χαράζουμε στα κομμάτια που θέλουμε αργότερα να κόψουμε και ψήνουμε για 10 λεπτά (ή μέχρι να ξανθίσει το χρώμα ελαφρά).

Τέλος, βγάζουμε το μείγμα από το φούρνο και περιμένουμε να κρυώσει αρκετά. Κόβουμε σε κομμάτια, όσο είναι ακόμα μαλακή η υφή. Οι μπάρες αποθηκεύονται σε αεροστεγές δοχείο στο ψυγείο, αφού τις έχουμε αφήσει να κρυώσουν -αν μας περισσέψουν για την άλλη μέρα!